Verminder weerstand, vergroot motivatie
Waarschijnlijk herken je het wel: cliënten die moeilijk in beweging komen. Ze lijken gevangen te zitten in het proces van wel én niet willen veranderen. Voor hun geestelijke en/of lichamelijke gezondheid en hun privé en/of zakelijke relaties zou het goed zijn om hun gedrag te veranderen, toch gebeurt het niet. De voordelen van het nieuwe gedrag lijken niet op te wegen tegen de nadelen die hen tegenhouden om de stap écht te zetten.
Soms is het probleem overduidelijk, bijvoorbeeld een gokverslaving of overmatig alcoholgebruik. Maar veel vaker lopen mensen tegen zaken aan die voor het oog simpel op te lossen lijken zoals: steeds te laat komen, belangrijke klussen uitstellen, teveel geld uitgeven, ongezond eten, slechte balans tussen werk en privé of sollicitaties ontlopen. Als je aan de zijlijn staat zeg je wellicht dóe het gewoon, of blijf eraf, maar mensen blijven vaak hangen in een impasse en komen niet tot een duurzame aanpak, waardoor ook kleine zaken grote gevolgen kunnen hebben.
Motiverende gespreksvoering, ook wel motivational interviewing genoemd, richt zich op het aanwakkeren van de motivatie en helpt je bij het werken met jongeren, jongvolwassenen en volwassenen die moeite hebben om hun gedrag te veranderen. De focus komt te liggen op:
- Willen: bereid zijn om te veranderen
- Kunnen: het vermogen om te veranderen
- Klaar zijn: gereed zijn, dit is het juiste tijdstip om te veranderen
Motivatie van mensen voorspelt hoe groot de kans is dat iemand een bepaalde activiteit zal beginnen en afmaken. Als iemand gemotiveerd is, vergroot dat de kans op daadwerkelijke actie.
Wat komt aan bod?
- Wat is Motiverende gespreksvoering
- Vier processen tijdens een gesprek
- Verschillende gesprekstechnieken, waaronder effectief reflecteren
- Werken met de beslissingsbalans
- Het ontlokken en versterken van verandertaal
- Hoe werkt ambivalentie
- Wat te doen met weerstand
Het is een training met veel afwisseling waarbij filmpjes, theorie en oefeningen elkaar in een prettig tempo opvolgen. De training is opgebouwd uit twee aaneengesloten dagen en na een aantal weken een derde dag. Op deze manier kun je in twee dagen motiverende gespreksvoering goed leren kennen en heb je de tools in handen om de gespreksstijl direct toe te passen in je gesprekken. Op de derde dag gaan we een verdiepingsslag maken, met datgene wat je inmiddels in praktijk hebt gebracht. Met elkaar reflecteren we op wat goed ging en kijken we naar wat beter kan en hoe dat beter kan, uiteraard aangevuld met extra oefeningen en theorie die de reeds opgedane ervaring versterken en borgen.
Leeruitkomst
Na het volgen van deze training:
- Zijn je gesprekstechnieken aangevuld
- Weet je wat Motiverende gespreksvoering is, hoe het werkt en hoe je het kunt toepassen
- Weet je hoe motivatie werkt
- Weet je hoe weerstand ontstaat en hoe je er effectief mee omgaat
- Kun je de ambivalentie van cliënten verhelderen en helpen oplossen
- Kun je verandertaal ontlokken en versterken
- Kun je cliënten helpen hun eigen motivatie te vinden
Gerard de Wit

Gerard de Wit is al ruim 20 jaar met bezieling en plezier werkzaam als trainer en coach. Zijn werkplek was lange tijd de jeugdbescherming en reclassering. De laatste jaren traint hij zeer uiteenlopende doelgroepen, zowel binnen commerciële als niet commerciële instellingen. Zijn paradepaardjes zijn Motiverende gespreksvoering en Oplossingsgericht werken. Hoofdvragen daarbij zijn: hoe vergroot je veranderingsbereidheid en wat werkt voor je cliënt? Als geen ander weet hij hoe de hazen lopen in groepen, met welke dynamiek dat gepaard gaat en hoe daarin te optimaliseren.
Met betrekking tot Motiverende gespreksvoering maakt hij deel uit van het Motivational Interviewing Network of Trainers (MINT). Dit internationale gezelschap komt regelmatig bij elkaar om nieuwe wetenschappelijke inzichten en ervaringen uit te wisselen. De groep is door de grondleggers van motiverende gespreksvoering in het leven geroepen om de werkende elementen van de gespreksstijl kritisch te blijven onderzoeken.
Erkend certificaat
Voor de training geldt een 100% aanwezigheidsnorm. Als je alle trainingsdagen volledig hebt gevolgd, ontvang je het erkende Psychodidact certificaat. Mocht je niet 100% aanwezig zijn, dan ontvang je een bewijs van deelname voor de gevolgde dagdelen.
Accreditaties
In onderstaand overzicht kun je per beroepsorganisatie zien hoeveel studiepunten worden toegekend bij afronding met een certificaat.
Organisatie | Punten |
NFG | 12 registerpunten (erkend als na- en bijscholing PsBK) óf 2 registerpunten per dagdeel bij bewijs van deelname |
LV POH-GGZ | 18 PE-punten |
Registerplein | 36 - Cliëntondersteuners 36 - Sociaal Juridisch dienstverleners 36 - Aandachtsfunctionarissen 36 - GGZ-Agogen 36 - GHO 36 - Maatschappelijk werk 36 - Mantelzorgmakelaars 36 - Psychodiagnostisch werkenden 36 - Sociaal agogen 36 - Sociaal werker |
SKJ | 26,8 punten - Jeugd en gezinsprofessional (geaccrediteerd t/m oktober 2026) |
SNRO | 30 studiebelastingsuren (1,07 EC) |
Trainingsdagen
Groep | Trainingsdagen |
Mei 2025 | woensdag 21 mei donderdag 22 mei woensdag 25 juni |
November 2025 | donderdag 06 november vrijdag 07 november maandag 01 december |
Trainingsdagen zijn van 10:00 tot 16:30 uur.
Studielocatie
Psychodidact
Wilhelminastraat 79
5141 HJ Waalwijk
Lesgeld
Motiverende gespreksvoering | Lesgeld |
Totaal | € 795,- |
Videocollege cadeau
Bij je inschrijving voor de training Motiverende gespreksvoering krijg je tijdelijk een psychologie videocollege ter waarde van € 59,- cadeau. Je kunt daarbij kiezen uit thema’s als autisme, narcisme, gedragsverandering, hechting, positieve psychologie en meer. Deze actie geldt voor losse inschrijvingen en is niet geldig in combinatie met andere acties of kortingen.