Begeleid kinderen en jongeren
Wat is het verschil tussen psychosociaal therapeutische gesprekken met kinderen of jongeren en die met volwassenen? Hoe vlieg je een diepgaande begeleiding met kinderen aan? Hoe creëer je de creativiteit die nodig is om het therapeutische ‘gesprek’ met kinderen te voeren? Wanneer werk je met het kind en wanneer met de ouders of opvoeders? Hoe kom je van coaching tot therapie?
Je krijgt inkijk in de kamer van een kinder- en jongerentherapeut in het psychosociale domein. Je leert hoe het contact en de begeleiding verlopen van de eerste kennismaking tot de afronding. Welke kennis en vaardigheden zijn gevraagd om deze specifieke doelgroep goed hulp te kunnen verlenen? Wat kun je allemaal tegenkomen op de route van A tot Z en hoe zien de zijwegen eruit? Je krijgt praktische tips om, om te gaan met verschillende type kinderen, jongeren én hun ouders of opvoeders.
Je leert hoe je creativiteit, spel en gesprekken gebruikt in contact met het kind of de jongere om te komen tot de kern van het probleem en een oplossing van binnenuit. Daarbij ligt de focus op het bieden van een veilige en vertrouwde omgeving, waarin zij hun emoties kunnen uiten en hun gedachten kunnen vormen. Dat betekent dat de psychosociale interventies zijn afgestemd op de leeftijd en ontwikkelingsfase van het kind of de jongere.
Je dompelt je onder in essentiële theorie en krijgt veel praktische oefeningen. Daarnaast is er ruimte voor interactie, vragen en casusbesprekingen. Zo krijg je ook de gelegenheid om praktijkervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren.
Deze praktische training biedt jou de mogelijkheid om je kennis en vaardigheden uit te breiden en jezelf verder te ontwikkelen als professional (in opleiding).
Om het optimale uit de training te kunnen halen is óf ervaring gevraagd in het werken met kinderen (bijvoorbeeld in coaching, pedagogische begeleiding, jeugdwerk of andersoortige één op één contacten) met de behoefte om op een dieper level met kinderen en jongeren te werken, óf ervaring gevraagd in het werken met volwassenen in het psychosociale domein (bijvoorbeeld in psychosociale therapie, gezinsbegeleiding of maatschappelijk werk) met de behoefte om dat ook met kinderen en jongeren te doen.
Wat komt aan bod?
Op dag 1 en 2 wordt het fundament van procesbegeleiding gelegd. Centraal staan de basishouding van de therapeut, ontwikkelingsgebieden, leeftijdsfasen en milieus van invloed van het kind, probleemthema’s, typen cliënten en typen ouders of opvoeders, hoe je contact maakt met de doelgroep, met welke wetten en regelgeving je rekening dient te houden, wat communicatievoorwaarden zijn, wat de opbouw van een gesprek wordt en welke (vraag)technieken daarbij horen.
Op dag 3 richten we ons op praktijk van het werken met het jonge kind en het schoolgaande kind. Hoe ziet de begeleiding eruit en hoe wordt die uitgevoerd? Je gaat aan de slag met technieken en oefeningen om ‘het gesprek’ met deze doelgroep te voeren.
Dag 4 staat in het teken van werken met de jongere. Op welke manier bouw je het contact op en hoe intervenieer je? Ook op deze dag staat het ‘doen’ centraal.
Dag 5 gaat over de ontwikkeling van de therapeut. Wat heb je nodig en wat kun je doen om je eigen creativiteit aan te wakkeren en je eigen stijl te ontwikkelen?
Wat is het doel?
Het doel van deze training is dat je kinderen en jongeren op een comfortabele wijze leert begeleiden in hun emotionele en psychosociale ontwikkeling, zodat ze hun krachten benutten en hun eigen oplossingen vinden op bewust of onbewust niveau.
Leeruitkomst
Na het volgen van deze training:
- Heb je kennis over de ontwikkelingsgebieden per leeftijdsfase
- Heb je je verdiept in de probleemthema’s
- Ben je voorbereid op invloeden van buitenaf
- Ben je in staat therapeutische begeleiding te geven aan het jonge kind, het schoolgaande kind en de jongere
Lianne van den Elzen

Erkend certificaat
Voor deze training geldt een 100% aanwezigheidsnorm. Als je alle trainingsdagen volledig hebt gevolgd, kun je de training afronden met een toets om in aanmerking te komen voor het Psychodidact certificaat. Mocht je niet 100% aanwezig zijn, dan ontvang je een bewijs van deelname voor de gevolgde dagdelen.
Accreditaties
In onderstaand overzicht kun je per beroepsorganisatie zien hoeveel studiepunten worden toegekend bij afronding met een certificaat.
Organisatie | Punten |
NFG | 16 registerpunten (erkend als na- en bijscholing PsBK) óf 2 registerpunten per dagdeel bij bewijs van deelname |
SNRO | 75 studiebelastingsuren (2,68 EC) |
Trainingsdagen
Groep | Trainingsdagen |
Februari 2024 | dinsdag 27 februari dinsdag 05 maart dinsdag 12 maart dinsdag 19 maart dinsdag 26 maart |
Trainingsdagen zijn van 10:00 tot 16:30 uur.
Studielocatie
Psychodidact
Wilhelminastraat 79
5141 HJ Waalwijk
Lesgeld
Kies voor betaling in één keer ontvang € 100,- betalingskorting.
In één keer | Lesgeld |
Totaal | € 1095,- € 995,- |
In delen | Lesgeld |
Aanbetaling | € 395,- |
2 maanden x € 350,- | € 700,- |
Totaal | € 1095,- |